Hoppa till innehållet

Varukorg

Din varukorg är tom

Mistet, forsinket eller ødelagt bagage

Förlorat, försenat eller skadat bagage på flyget – vad gör jag?

Vad gör du när olyckan är framme och resväskan inte kommer fram som förväntat? Du får en överblick över dina rättigheter som passagerare och reglerna för borttappat bagage här.

Det händer aldrig dig själv. Och så i alla fall. För de flesta resenärer är försenat bagage ett skrämmande scenario som de hoppas aldrig ska få uppleva.

Lyckligtvis hanteras de allra flesta resväskor , ryggsäckar och paket korrekt av flygbolagets bagagepersonal.

Även när det var som värst i världen 2022 , misshandlades "bara" åtta av 1000 påsar. I dag är siffran enligt BBC lägre – bland annat på grund av ökad flygpersonal och smarta automatiserade system på flygplatserna.

Men vad gör man som ett av de åtta fallen? Om påsen inte dyker upp – eller i värsta fall om innehållet är skadat?

Flygbolaget ansvarar för skadat och förlorat bagage

Flygbolaget kommer som huvudregel att stå för bagaget om det inte kommer i tid. Därför är det de du söker ersättning från.

När du konstaterat att dina tillhörigheter saknas i bagagebältet, gå direkt till flygbolagsdisken eller det så kallade handlingsföretaget som hanterar ärenden på den aktuella flygplatsen.

På Köpenhamns flygplats Kastrup finns till exempel tre olika operatörer, och de finns listade under varje enskilt flygbolag på informationsskärmarna.

Det första du måste göra är att alltid fylla i en PIR-rapport - "Property Irregularity Report".

Kom ihåg att ha ditt bagagekvitto (dekal med stor streckkod), boardingkort och pass redo.

"Property Irregularity Report" (PIR)

Rapporten är ditt "bevis" och nödvändigt för att du ska få ersättning. Kontrollera med personalen om det krävs att ytterligare anmäla ärendet till flygbolaget.

När PIR-rapporten är klar skapas ditt ärende och du kan följa dess process online på flygbolagets hemsida.

Du bör få direkt kontaktinformation (helst telefon) till en representant från flygbolaget, så att du kan få löpande information om bagaget.

Ring/skriv och ange vilka hotell eller lägenheter du ska bo på, så att företaget kan skicka bagaget till rätt adress så snabbt som möjligt - i rätt tid!

PIR-proceduren gäller även för skadat bagage. Du kan ev skydda dig genom att ta bilder på din resväska innan avresa och efter att skadan har inträffat.

Kom ihåg att rapporten ska fyllas i och lämnas in inom sju dagar. Det är bäst att göra det omedelbart på flygplatsen.

Ersättning – hur mycket?

Om du har en reseförsäkring täcker den förmodligen försenat bagage – vanligtvis om det kommer mer än fem till sex timmar för sent.

Innehålls- och olycksfallsförsäkring träder i kraft om bagaget försvinner eller skadas.

Privata försäkringar täcker ofta högre belopp än flygbolaget (över max 10 000 DKK).

Så det är klokt att snabbt ringa eller skriva till ditt försäkringsbolag och informera dem om vad som har hänt.

KOM IHÅG: Skadat bagage i flygbolagets vård måste täckas av dem. Men om du gör bucklor eller skadar hjul, handtag och liknande vid användning är det ditt eget ansvar. Om resväskan går sönder på ett felaktigt sätt faller den under köpgarantin och återförsäljaren ska täcka.

Annars är det som sagt flygbolaget som ska ersätta dig för det skadade bagaget.

I enskilda fall kan ansvaret ligga på ett resebolag om du till exempel har bokat en paketresa där flyg endast är en del av det 'totala semesterpaketet'.

De 3 olika typerna av ersättning

Försenat bagage: Du har rätt till "rimliga och nödvändiga ersättningsköp" för varje dag du saknar ditt förlorade bagage. Det kan vara för toalettartiklar, kläder, elektronik, utrustning och liknande. Kom ihåg att spara alla kvitton – och håll dig till rimliga ersättningsköp.

Förlorat bagage: Bagage är officiellt förlorat om det går 21 dagar utan att du får det. Enligt Montrealkonventionen för internationella flygregler ska företaget kompensera upp till 10 000 DKK per resenär. Gör en lista över de föremål som fanns i väskan. Ersättningsanspråket beror på innehållet i resväskan.

Skadat bagage: Flygbolaget kan antingen betala för reparation eller byte av resväskor. I vissa fall måste de även täcka inventarier (som elektronik), men det är alltid en bedömningsfråga. Observera att de inte täcker kosmetiska skador som bucklor eller till exempel överdrag eller remmar. Däremot bör en inboförsäkring kompensera det mesta.

Bra råd

Här är några allmänna tips för att göra din semester så smärtfri som möjligt vid felhantering:

  • Se till att du har allt skriftligt när du kommunicerar med flygbolaget. Det gäller belopp du har betalat för, bekräftelse på inlämnande av handlingar, information om ärendet, översikt över föremål i bagaget med mera.
  • Kom ihåg att lämna in klagomålet inom sju dagar efter resan.
  • Packa väsentliga föremål i ditt handbagage så att du inte riskerar att tappa bort dem under resan. Det kan vara kontaktlinser, medicin, ett set underkläder och kläder, laddare etc.
  • Ersättningen för förlorat eller försenat bagage är vanligtvis större på utresan än på hemresan. På vägen tillbaka, köp inte så mycket eftersom du snart är tillbaka med dina egna saker.
  • Undvik att ta med riktigt dyra saker på semestern – ifall något händer med resväskorna. Dyra konstverk, klänningar eller kameror ersätts inte av flygbolaget, även om deras totala värde överstiger 10 000 DKK. Det beror förstås också på din försäkring.
  • Vanliga flygbolag kompenserar vanligtvis bättre än lågprisbolag.